Gode råd om service til din Plug-in e-HYBRID

 

En Plug-in-e-Hybridbil fra SEAT kombinerer elbilens klimavenlige og lydløse kørsel på strøm med benzinbilens rækkevidde og hurtige tankning. Altså er der to drivlinjer, som skal have service, når du er til serviceeftersyn. Dog kræver den elektriske drivlinje kun et minimum af service.

Hvornår skal min Plug-in e-HYBRID til service?

Ligesom andre nye biler fra SEAT med brændstofmotor skal en Plug-in e-HYBRID til inspektionsservice med fast interval. Inspektionsservice på SEAT Plug-in e-HYBRID, er første gang ved 30.000 km eller 2 år - afhængigt af hvad der kommer først - og derefter for hver 30.000 km eller 1 år - afhængigt af hvad der kommer først. 

Uanset modelår er olieskiftservicet for en SEAT Plug-in e-Hybrid for hver 15.000 km eller 1 år. Du behøver ikke at bekymre dig om, hvorvidt det er det ene eller andet, og hvornår det skal ske. Din SEAT Plug-in e-Hybrid siger selv til.

Og hvis du desuden vil slippe for at bekymre dig for, hvad serviceeftersynet koster – og i stedet betale et fast beløb hver måned – kan du tegne et serviceabonnement

Husk at bruge bremserne

Et fast punkt på tjeklisten ved et serviceeftersyn – uanset om det er et lille eller stort inspektionsservice eller et olieskiftservice – er kontrol af bremserne. Hvor ofte din SEAT Plug-in e-Hybrid skal have skiftet bremseskiver- og klodser afhænger af, hvor meget de bliver brugt.

Det giver sig selv, at de bliver slidt, hvis de bliver brugt meget, men faktisk kan de også blive brugt for lidt, fordi du langt hen ad vejen kan klare dig med at ‘motorbremse’ og regenerere strøm til batteriet ved at fjerne foden fra speederpedalen. Bremser, som ikke bliver brugt tilstrækkeligt, ruster, og rustne bremser skal skiftes. Det handler om sikkerhed. Men du kan forebygge rustne bremser ved at huske at bruge dem. Gør det f.eks. til en vane, at du altid bruger bremsepedalen ved motorvejsfrakørsler, hvor du alligevel skal hurtigt ned i fart.

Du bør selvfølgelig altid bremse efter vejens forhold og trafik, men bremserne bliver ikke sat på arbejde af et blødt tryk på bremsepedalen, da cirka den første centimeters vandring alene aktiverer en regenerering af strøm til batteriet, hvis det har ledig kapacitet.

Vær opmærksom på batteriet

Du laver som regel også en hård opbremsning, hvis du møder genstande på din vej, som kan skrabe mod bunden af bilen. Den type “påkørsler” bør man være opmærksom på, uanset om man kører i en konventionel bil eller en plug-in e-hybrid.

Batteripakken i en Plug-in e-HYBRID er placeret i bunden af bilen for at give mest mulig plads i kabinen. Så hvis du f.eks. kører over en sten, så det giver et stort “klonk” fra bunden af bilen, bør du svinge forbi dit autoriserede serviceværksted og få tilset batteriet. Plasticafskærmningen i bunden af bilen er lavet, så den giver efter, så det er ikke altid til at se, om batteripakken bagved kan have fået en skade.

Korrekt undervognsbehandling 

Din SEAT plug-in-e-hybrid må gerne få en undervognsbehandling, hvis det sker efter forskrifterne. Det vil sige, at der ikke må komme undervognsbeskyttelse på højvoltskomponenter som batteripakke og højvoltskabler, ligesom højvoltadvarselsskiltene heller ikke må blive dækket af rustbeskyttelse. De skal altid være synlige, hvilket bliver kontrolleret, når din SEAT får serviceeftersyn. Undervognsbeskyttelsen skader ikke højvoltskomponenterne, men den er en klæbrig masse, som vil skulle fjernes igen, for at serviceteknikeren kan udføre serviceeftersyn korrekt og sikkert.