50’erne

I 50’erne var rattet produceret af syntetisk resin (harpiks) og havde en stor rigid ratkrans, der gjorde kørslen til lidt af en kraftanstrengelse. Luksusbiler som SEAT 1400 havde monteret betjening af lygter på rattet og gearvælgeren var placeret på ratstammen.

60’erne

De bilmodeller der i 60’erne overvejende blev købt af middelklassen, som eksempelvis SEAT 600, havde monteret et helt simpelt rat uden funktionaliteter eller dikkedarer. Rattet blev udelukkende brugt til at styre bilens retning. Dog var der monteret et horn i midten af rattet for at advare andre bilister og fodgængere om at man kom kørende - biler var nemlig stadig mindre udbredt i 60’erne. 

70’erne

SEAT 850 Spider Sport bød på et dynamisk rat, der hurtigt blev det glamourøse og sportslige blikfang i bilen. I 70’erne begyndte man at nemlig at benytte metal-eger i rattet og SEAT 850 Spider bød på en særlig sportslig detalje med huller i metal-egerne samt en ratkrans produceret i træ, som man ellers kun så i langt dyrere sportsvogne.

Sidst i 70’erne

Modeller som SEAT 124 blev en stor success I slutningen af 70’erne. Der var en væsentlig ændring I rattets opbygning, hvor hornet ikke længere var placeret i midten af rattet, men på rattets eger og kunne aktiveres med tommelfingeren.

80’erne & 90’erne

I 80’erne & 90’erne begyndte man at producere multifunktionelle rat, der blev væsentlig mindre I diameter. I de tidlige versioner af SEAT Ibiza blev rattet produceret af et materiale der mindede meget om gummi og derfor føltes særligt ergonomisk. I 90’erne blev rattet udstyret med en airbag på SEAT Ibiza og senere hen blev der ovenikøbet tilføjet betjeningsknapper til radio og lydstyrke direkte på rattet.

I dag

Parkering, vejbaneassistenter og al tænkelig information lige ved hånden. Eksempelvis har nutidens moderne SEAT Ateca betjening af temeratur, music, navigation, fartpilot og telefon på rattet. Dermed ser de nye rat ikke bare godt ud – de gør også køreturen langt mere sikker og behagelig, da alle funktioner er placeret elegant på rattet med få men intuitive knapper.